Waarom afvallen niet lukt

Als je wilt afvallen dan zal je lichaam terug vechten. Het lichaam probeert te behouden wat het heeft en zal het je niet makkelijk maken om gewicht te verliezen. Als je gaat afvallen dan zal dat in het begin nog snel gaan maar na een tijdje zal je merken dat het steeds lastiger wordt. In dit artikel zullen we kijken naar redenen waarom het afvallen niet (meer) lukt en wat je er aan kunt doen.

Reden #1: je houdt onvoldoende bij wat je eet

Misschien heb je het idee dat je niet veel eet maar eet je ondertussen meer calorieën dan je vermoed. En bij afvallen gaat het altijd om een negatieve energiebalans: minder calorieën eten dan je lichaam verbrand.

Het is daarom goed om eens bij te gaan houden hoeveel je eet als het afvallen niet meer doorzet. Dit kan je eenvoudig doen door in een App bij te houden hoeveel je eet. Nu je weet hoeveel calorieën je eet zal je ook moeten weten hoeveel calorieën je lichaam verbrand. Dit kan je uitrekenen met een BMR calculator. Die bepaalt aan de hand van je geslacht, gewicht, lengte en leeftijd hoeveel calorieën je lichaam nodig heeft.

Reden #2: paniek om niks

Het is vaak zo dat gewichtsverlies in stapjes gaat. Hou je gedurende een week hetzelfde gewicht dan is er dus nog geen reden tot paniek. Ga gewoon door met je dieet zoals je ermee bezig bent. Je zult vaak zien dat je ineens weer een (grote) stap naar beneden hebt gemaakt.

Het is ook normaal dat je lichaamsgewicht fluctueert, soms met wel een paar pond per dag. Het is maar net hoeveel vocht je lichaam vasthoudt, of je net hebt gegeten of net naar het toilet geweest bent, dat soort dingen. Hoeveel vocht je lichaam vasthoudt heeft ook weer te maken met je hormonen. Daardoor kunnen vrouwen gedurende hun menstruatiecyclus schommelingen in hun gewicht zien.

Als je onlangs bent begonnen met trainen dan zal je ook kunnen ervaren dat je niet afvalt. Als je gaat trainen dan krijg je meer spiermassa wat meer weegt dan de vetmassa welke je verliest. Zo kan het dat je riem wel een gaatje strakker kan terwijl je volgens de weegschaal geen gewicht hebt verloren.

Reden #3: je eet bewerkt voedsel

Als je wilt afvallen dan is het belangrijk dat je gezond voedsel eet. Het beste eten je daarom groente, fruit, onbewerkt vlees en volkoren granen.

Afvallen is een kwestie van een negatieve energiebalans. Nu kan het zo zijn dat je wel een negatieve energiebalans hebt maar het afvallen nauwelijks lukt. Dit is het geval je lege calorieën eet zoals snoepgoed, frisdrank, patat en pizza. Je geeft je lichaam dan wel calorieën, alleen geen voedingsstoffen (mineralen en vitaminen). Omdat je lichaam niet gevoed wordt blijft het wel vragen (met een hongergevoel) om eten. Hierdoor maak je het afvallen er lastig voor jezelf. Zorg er daarom voor dat je altijd onbewerkt voedsel eet waarmee je je lichaam echt voedt.

Reden #4: je eet onvoldoende eiwitten

Afvallen doe je door minder te eten dan je lichaam nodig heeft. Hiermee dwing je je lichaam om naast koolhydraten ook de andere energiebronnen aan te spreken. Het liefst zien we dat het lichaam vet aanspreekt als energiebron. Hierdoor verliezen we tenslotte overtollig vet, wat het doel is van het afvallen.

Behalve vet zal het lichaam ook eiwitten gaan gebruiken als energiebron. De spieren hebben echter ook dagelijks een bepaalde hoeveelheid eiwitten nodig om te kunnen herstellen. Zonder deze eiwitten zal er spiermassa verloren gaan. Dit is ongunstig. Met het verlies van spiermassa gaat namelijk het metabolisme achteruit. Indien het metabolisme trager wordt dan wordt het natuurlijk lastiger om af te vallen. Je moet dan steeds minder en minder gaan eten om überhaupt nog gewicht te kunnen verliezen.

Door voldoende eiwitten te blijven eten voorkom je dat je spiermassa gaat verliezen. Je zult meer eiwitten moeten eten dan normaal om dit tijdens een dieet te voorkomen. Omdat je natuurlijk wel minder kcal moet eten dan anders zal je daarom vooral minder koolhydraten moeten eten.

Eiwitten hebben nog meer belangrijke voordelen als je af wilt vallen. Omdat ze moeilijk te verteren zijn voor het lichaam zorgen ze ervoor dat je langer vol blijft zitten. Dit zorgt ervoor dat je minder snel een tussendoortje zult eten waardoor je over de gehele dag gezien minder eet.

Reden #5: je slaap onvoldoende

Als je wilt afvallen dan is het belangrijk dat je voldoende slaapt. Het beste slaap je minimaal 7 uur en maximaal 9 uur per nacht. Veel mensen slapen met het drukke leven wat zij leiden minder dan 7 uur per nacht. Uit onderzoeken blijkt dat mensen die te weinig slapen vaker obesitas hebben.

Reden #6: je bent gestrest

Stress heeft een grote invloed op je gewicht. Veel mensen hebben tegenwoordig last van chronische stress. Dit kan bijvoorbeeld komen door de baan die zij hebben. En chronische stress is slecht voor je hormoonhuishouding. Als reactie op stress gaat je lichaam het hormoon cortisol aanmaken. Dit hormoon is heel vervellend. Het zorgt er namelijk voor dat je lichaam vet wilt gaan vasthouden. Hierdoor wordt het verbranden van vet zo goed als onmogelijk.

Weet je van jezelf dat je last van stress hebt dan is het zaak om de stress aan te pakken. Dit kan je op verschillende manieren doen. Je kan op het werk bekijken of je functie anders ingevuld kunt worden of dat je ondersteuning kunt krijgen. Lukt dit allemaal niet dan zal je serieus na moeten gaan denken over een andere baan die je minder stress oplevert.

Verder zijn er tal van manieren om beter met stress te leren omgaan. Zo kan je bijvoorbeeld aan yoga of mindfulness gaan doen.